Faktury zakupowe w aplikacji można wprowadzać korzystając z kilku uproszczeń, szczegółowy sposób wprowadzania dokumentów kosztowych został opisany w pokrewnym wpisie "Czym jest koszt oraz faktura kosztowa krok po kroku".
Na czym jednak polega wartościowe uproszczenie wprowadzanego dokumentu kosztowego?
Z punktu widzenia księgowości przy wprowadzaniu dokumentu istotne są:
1) dane kontrahenta,
2) oznaczenie dokumentu,
3) data wystawienia,
4) data sprzedaży,
5) data otrzymania dokumentu,
6) dane płatności,
7) kategoria kosztowa,
7) sumy i wartości,
8) stawki VAT.
Wśród powyższej listy nie zostały wymienione pozycje, a to dlatego, że nie są one ujmowane w rejestrach podatkowych. Wprowadzając pozycje w Fakturomanii nie należy przepisywać zatem poszczególnych pozycji z faktury kosztowej, w systemie wprowadzamy wyłącznie wartości sumaryczne dla poszczególnych stawek VAT.
Przykładowo jeżeli na dokumencie źródłowym jest łącznie 20 pozycji przy czym 15 ze stawką VAT 23% a 5 ze stawką VAT 8%, to wprowadza się wyłącznie 2 pozycje, analogicznie do poniższego przykładu.
Przykład:
Załóżmy, że źródłowa faktura otrzymana od kontrahenta ma następujące pozycje:
- Towar a - Netto 100 zł, VAT 23 zł (23%), brutto 123 zł
- Towar b - Netto 200 zł, VAT 46 zł (23%), brutto 246 zł
- Towar c - Netto 100 zł, VAT 8 zł (8%), brutto 108 zł
- Towary d - Netto 200 zł, VAT 16 zł (8%), brutto 216 zł