Czasami zdarza się, że do jednej transakcji jest wystawianych kilka faktur korygujących. Może być to spowodowane różnymi przyczynami, udzielenie rabatów, reklamacje towarów czy chociażby wyrównania od dostawców mediów. Najczęściej z ww. sytuacją spotykamy się w przypadku zakupów, w związku z czym niniejszy materiał został przygotowany na podstawie korygującej faktury kosztowej. Postępowanie jednak w przypadku korygujących faktur sprzedażowych jest analogiczne.


W systemie ewidencji każdej następnej (drugiej lub następnej) faktury korygującej należy dokonywać kolejno do poprzednio zaewidencjonowanej faktury korygującej. W celu ewidencji drugiej lub następnej korekty faktury, należy rozwinąć odpowiednią "Listę korekt".


Stan faktyczny przykładu:

Wystawiono fakturę na kwotę 79 zł netto,

Wystawiono fakturę korygującą "zerującą",

Następnie wystawiono fakturę korygującą na 30 zł netto.


W związku z transakcją będziemy posiadali 3 dokumenty, które zostały po sobie wystawione.

- Fakturę kosztową,

- pierwszą wystawioną fakturę korygującą oraz 

- drugą fakturę korygującą.


W systemie należy postępować zgodnie z chronologią tj.

1) najpierw należy zaewidencjonować fakturę kosztową,

2) następnie dodać pierwszą fakturę korygującą do faktury kosztowej,

3) następnie dodajemy drugą fakturę korygującą do pierwszej faktury korygującej.


Jak w systemie wprowadzić kolejną fakturę korygującą do faktury kosztowej?


W celu ewidencji drugiej faktury korygującej do faktury należy wybrać:

a) w module sprzedaży "Lista korekt" albo

b) w module kosztów "Lista korekt".



Po wybraniu odpowiedniej listy (w przykładzie będzie to dokument kosztowy wystawiony przez Fakturomanię), należy wybrać odpowiedni miesiąc w którym została zaewidencjonowana faktura korygująca. 


W przedstawionym przypadku będzie to grudzień, jednak jeżeli liczba korygujących dokumentów kosztowych nie jest znaczna, wyświetlenie wszystkich faktur przez opcję "Cały Rok" może ułatwić nam odnalezienie poszukiwanego dokumentu. W polu "Wyszukaj" możemy również wskazać nazwę kontrahenta co spowoduje przesortowanie dokumentów dla danego podmiotu.  


Następnie należy odnaleźć fakturę korygującą do której zamierzamy dodać następną fakturę korygującą, wybrać opcje oraz otworzyć jej podgląd. Zwracamy uwagę, że korekty można dodawać wyłącznie do faktur zatwierdzonych.


Następnie należy kliknąć przycisk "Korekta" znajdujący się na dole strony.



Panel korekty

W tym miejscu należy uzupełnić dane podstawowe, dane dotyczące płatności, po czym następnie można zmodyfikować nazwę pozycji oraz inne dane dotyczące dokumentu. 


Po uzupełnieniu ww. danych, należy zapisać dodaną fakturę korygującą, zaś po zapisaniu dokumentu, korektę można zatwierdzić.


Dane płatności

Jeżeli uregulowaliśmy należność kontrahentowi zaś następnie środki przez kontrahenta zostały nam zwrócone, dodając pierwotną fakturę należy oznaczyć płatność od kontrahenta - status płatności "Opłacono"/"Częściowo opłacono" wskazując datę faktycznej płatności. Następnie w przypadku zwrotu środków z uwagi np: na zwrot przedmiotu zakupu oraz środków, nadanie rabatu, dodając do ewidencji fakturę korygującą w danych płatności należy oznaczyć status płatności "Opłacono"/"Częściowo opłacono" oraz wskazać datę faktycznego zwrotu środków (np: wpływ środków na rachunek bankowy). Jeżeli zatem dokonaliśmy fizycznej płatności, należy taką płatność zaewidencjonować, jeżeli nie miała ona natomiast miejsca (np: pozostawienie nadpłaty na poczet następnego zakupu/transakcji), należy pozostawić status płatności "Nieopłacono".