W Fakturomanii został zintegrowany system przekazywania elektronicznych deklaracji podatkowych. Ma to na celu umożliwienie przekazania Państwa deklaracji podatkowych za pośrednictwem Serwisu zachowując przy tym termin podatkowy do momentu rejestracji przez Podatnika tzw. konta organizacji (umożliwiającego przekazywanie deklaracji podatkowych przy pomocy profilu zaufanego ePUAP) lub nabycia prywatnego certyfikowanego podpisu kwalifikowanego.


W tym celu niezbędne jest złożenie pełnomocnictwa UPL-1 dla pracowników Serwisu w Państwa Urzędzie Skarbowym.


Zgodnie z regulaminem Serwisu, Przekazywanie Ministerstwu Finansów deklaracji podatkowych Użytkownika za pośrednictwem Serwisu następuje: 

a) w każdy piątek (z wyjątkiem dni wolnych od pracy, w takim przypadku deklaracja jest przekazywana w następnym dniu roboczym) lub 

b) w terminach podatkowych w przypadku prawidłowo zleconych wysyłek, o których mowa w następnym punkcie.


Użytkownik w przypadku chęci skorzystania z modułu eWysyłki zobowiązany jest dostarczyć deklaracje podatkowe do przekazania najpóźniej na 2 dni przed terminami oznaczonymi w pkt. 7. W przypadku późniejszego dostarczenia deklaracji Usługodawca nie gwarantuje przekazania dokumentów we wskazanych terminach, aczkolwiek dołoży starań w celu przekazania deklaracji z zachowaniem terminów ustawowych.


Po przekazaniu deklaracji podatkowych przez Serwis Użytkownicy w ciągu trzech dni roboczych otrzymają Urzędowe Potwierdzenia Odbioru (dalej „UPO”), które dostępne będzie w module eWysyłki w postaci numeru referencyjnego zapisanego w dokumencie txt. UPO można pobrać z Serwisu postępując zgodnie z materiałem instruktażowym znajdującym się w Bazie Wiedzy o nazwie „Jak pobrać UPO dla e-wysyłek? | Urzędowe poświadczenie odbioru” lub podpowiedzią znajdującą się w wymienionym pliku txt.


W każdym etapie korzystania z modułu ewysyłki Użytkownik ma dostęp do statusu przekazywanych deklaracji. W Serwisie wyróżnia się 4 statusy: 

a) Nie podjęto działań – oznacza brak zlecenia przez Użytkownika deklaracji podatkowej do przekazania, 

b) Zlecono wysyłkę – oznacza zlecenie przez Użytkownika deklaracji podatkowej do przekazania, 

c) Błąd wysyłki – oznacza brak możliwości przekazania deklaracji z przyczyn niezależnych od Serwisu (najczęściej brak złożonych pełnomocnictw UPL-1 lub błąd danych konfiguracyjnych), 

d) Wysyłka zakończona – oznacza prawidłowe przekazanie deklaracji podatkowej ministerstwu finansów oraz uzyskanie UPO.


Co jeżeli wysyłka ma "Błąd wysyłki"


Najczęściej spotykanym błędem związanym z przekazywaniem deklaracji podatkowych jest ten związany z brakiem pełnomocnictwa. Komunikat "BŁĄD WYSYŁKI - BRAK UPL" oznacza, że system Ministerstwa Finansów odrzucił próbę przekazania deklaracji wskazując jako przyczynę brak upoważnienia do składania deklaracji podatkowych w imieniu Podatnika.


Powyższy błąd wynika z okoliczności braku wprowadzenia pełnomocnictwa UPL-1 dla pracowników biura Fakturomanii przez Urząd Skarbowy do bazy danych pełnomocnictw Ministerstwa Finansów.

Z ww. powodu bramka Ministerstwa Finansów odrzuca przekazywane za pośrednictwem Serwisu dokumenty, które dotyczą Państwa firmy.


Pełnomocnictwa weryfikowane są przez system Ministerstwa Finansów przy wysyłaniu wszystkich deklaracji. W przypadku dostarczenia do Urzędu Skarbowego umocowań, należy koniecznie skontaktować się z właściwym dla Podatnika Urzędem Skarbowym w celu potwierdzenia dokonania wpisów pełnomocnictw przez Urząd Skarbowy.


Jeżeli druki UPL-1 nie zostały natomiast złożone w Urzędzie Skarbowym (zawsze z systemu generowane są dwa pełnomocnictwa na wypadek zdarzeń losowych związanych z nieobecnością jednej z osób), w takim wypadku należy je uzupełnić oraz złożyć w Państwa Urzędzie Skarbowym.


Wypełnione dokumenty UPL-1 można pobrać bezpośrednio z aplikacji po zalogowaniu w zakładce "Ustawienia" > "Płatności" > "Płatność za e-rozliczenia" lub postępując zgodnie z materiałem "Jak przez Fakturomanię wysyłać e-deklaracje? Na przykładzie wysyłki VATu, czyli dzisiaj pliku JPK_V7."